Rumi’s legacy 1

1میراثِ رومی

اپنے شدید ڈپریشن کے دنوں میں میں نے خود کو علامہ جلال الدین رومی کے اقوال پڑھ پڑھ کرنارمل رکھا۔

ان ہی کرامت تھی کہ میں اداسی میں کمزور پڑنے کی بجائے مضبوط سے مضبوط تر ہوتی گئی۔پھر روٹین ہی یہ بن گئی کہ جب جب میرا دل اداس ہوتا میں مرشد کی کہی باتیں پڑھتی اور ان کو پلے باندھنے کی بھی کوشش کرتی۔

یہی وجہ ہے کہ رومی مجھے نہ صرف انسپائیر کرتے ہیں بلکہ میرے روحانی استاد یعنی مرشد بھی ہیں۔جن سے میں نے بہت کچھ سیکھا اور اب بھی سیکھ رہی ہوں۔بہت دنوں سے سوچ رہی تھی کہ مرشد کے سارے پسندیدہ اقوال جمع کروں اور پھر ان پرہلکاپھلکا  تجزیہ بھی لکھ دوں کیا پتا میرا لکھا کسی میرے جیسے کی نظر سے گزرے اور اس کے لئے مشعلِ راہ بن جائے۔

I took refuge in Rumi quotes during my depression days.They proved to be extremely beneficial for me as they helped make me stronger instead of weak. It became a routine to read Rumi afterwards whenever I feel sad, depressed or bad. IT is the very reason Rumi not only inspires me but also he is my “murshad” or spiritual teacher/healer (who has a lot to offer for me).

I had been thinking to compile inspiring quotes of my murshad and review them to inspire others. Like my typical style, this would also be transmitted little by little so that we could discuss and focus on each quote one by one. I also invite you to share your reflections here. Thanks

So, let’s begin here:-

Quote 1:

Perhaps, one of the best which taught me a lot is:

Out beyond ideas of wrongdoing and rightdoing,
there is a field. I’ll meet you there.

Explanation:

Most of the times, we judge people, events, places, incidents, personalities and tag them with either “right” and “wrong”. Not knowing, there is a field in between and we should all try staying there. Since, the in between way is the best as it is not an “extreme”.

مرشد آئیڈیاز کی بات کرتا ہے کہ آئیڈیا یعنی سوچ میں جہاں صحیح و غلط کی راہ ہے ،اس میں ایک راہ درمیانی بھی ہے۔میں وہیں ملوں کا تمہیں۔۔۔

یہ تو خیر لفظی خلاصہ تھا،اس سے مراد یہ کہ ہمیں سوچ کی شدت پسندی سے دور رہنا چاہیے۔صحیح و غلط طے کرنے والے ہم کون ہوتے ہیں یہ کام اوپر والے کا ہے۔ہمیں کسی بھی حال میں کسی بھی سوچ میں شدت پسندی نہیں لانی چاہیے، مگر افسوس ہم اس سے بالکل برعکس ہیں سب۔۔۔۔مذہبی،معاشرتی،معاشی یا نفسیاتی معاملہ ہو ہمارا رویہ ہمیشہ شدید ہی ہو گا۔ اس سے بجنا چاہیے۔دوسرے کو شدت پر جا کر جج کرنے سے پرہیز کرنا چاہیے

سوچ کی اہم بیماریوں میں سے ایک اہم بیماری ہر غلط سمجھنے کی بیماری بھی ہے۔ہمارے معاشرے نے ہمیں دراصل دو ہی راہیں دکھائی ہیں ایک “ہاں” کی راہ اور ایک “نہ یا انا” کی راہ۔کہنے کا مطلب یہ کہ یا تو ہم کسی چیز کو اچھا یا بہت اچھا سمجھ لیتے ہیں ورنہ وہ بری، غلط ہے،بد ہے، عیب دار ہے اور اکثر صورتوں میں تو بہت ہی بد ہے۔

یہ اس چیز کی نہیں ہماری سوچ کی بد نمائی ہے۔

جو ہمیں اچھا لگتا ہے وہ تو اچھا ہوتا ہے مگر باقی سب غلط،بد ہوتے ہیں۔۔۔یا برے ہوتے ہیں۔۔چاہے معاشرتی، معاشی،مذہبی معاملہ ہو۔ہمارا رویہ ایسا یہ   ہوتا ہے ۔شیعہ ہیں تو سنی کافر۔۔۔سنی ہیں تو شعیہ کافر۔۔۔دیو بندی ہیں تو بریلوی کافر۔۔۔بریلوی ہیں تو دیو بندی۔۔۔۔۔کسی نے 2 وقت آپ کے سامنے نماز پڑھ لی تو وہ پکا مسلمان نہیں۔۔۔مولوی بن گیا۔اور جس بے چاری نے ایک نماز ہی کیوں نہ چھوڑ دی ہو۔۔۔وہ پکا بے نمازی!

یہ ہمارا قومی المیہ ہے۔اوہ اللہ کے بندو یہ تو سوچو  کہ آپ غلط و صحیح کا تعین کرنے والے کون ہوتے ہو۔ بہت سےمعاملات تو ہماری معاشرتی بد حالی اور تربیت نہ ہونے

کی وجہ سے ہرونما ہوتے ہیں۔ضروری تو نہیں کہ اگر ایک چیز آپ کے نزدیک غلط ہے وہ دوسرے کےبد   نزدیک بھی غلط ہی ہو۔

پس ہمیں اپنا رویہ تبدیل کرنے کی ضرورت ہے۔

رومی کا پسِ منظر

جب میں مر جاؤں، تو میرا مزار زمین پر نہیں، بلکہ لوگوں کے دلوں میں ڈھونڈنا۔’ یہ مولانا جلال الدین رومی (1273-1207) کی قبر کے کتبے پر لکھی ہوئی عبارت ہے؛ ایک ایسی پیشنگوئی، جو 13 ویں صدی سے اب تک درست ثابت ہوتی رہی ہے۔ مولانا رومی کی شاعری ان کی وفات کے سات صدیوں بعد بھی مختلف ممالک اور ثقافتوں کے لوگوں کے دلوں میں گھر کر رہی ہے۔ ایک مسلمان عالم دین جو کہ بعد میں تصوف کی طرف راغب ہوئے، انہیں آج تک کا سب سے بہترین فارسی شاعر مانا جاتا ہے اور انہیں تصوف میں بھی بہت بڑا مقام حاصل ہے۔ مولانا رومی افغانستان کے علاقے بلخ میں پیدا ہوئے، اور اپنی زندگی کا زیادہ تر حصہ ترکی کے شہر قونیہ میں گزارا، اور یہیں پر دفن ہوئے۔

Advertisements

7 thoughts on “Rumi’s legacy 1

  1. Marvelous post…!!
    mashaAllah.

    “Every true love and friendship is a story of unexpected transformation. If we are the same person before and after we loved, that means we haven’t loved enough.” (from “Forty Rules of Love”)

    Rumi is a life-time, life-long and life-saving inspiration… Transformational leadership lessons those can be drawn from his quotes are so powerful and life-changing.

    In Quran, Soorah Al-Asr contains four qualities of those who are in profit (Rest EVERYONE is in loss). Those qualities include, Faith, Good acts, Enjoining what is right and Inculcating perseverance in people. Transformational leaders across the length and breadth of history, time and space of mankind had these four qualities in them. Change management is all about these attributes. The extent, magnitude and effect of these qualities is so amazing that if you follow their order, you’d yourself be at an elevated energy level just by encouraging people towards ‘haq’ and ‘sabr’. In my view, After Prophets (AS), this stature is granted to Noble people, so they can transform ordinary people like us. As the famous couplet goes (~ Naqisaan ra Peer e Kaamil, Kaamilaan ra Rehnuma), the presence of a mentor / guide matters so much in life.

    Some quotes form Rumi:

    – Everyone has been made for some particular work, and the desire for that work has been put in every heart.
    – Lovers don’t finally meet somewhere. They’re in each other all along.
    – You were born with wings, why prefer to crawl through life?
    – Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself.
    – If you are irritated by every rub, how will you be polished?
    – Let the beauty of what you love be what you do.
    – Words are a pretext. It is the inner bond that draws one person to another, not words.
    – What you seek is seeking you.
    – Raise your words, not voice. It is rain that grows flowers, not thunder.

    Let me close this generic comment by the love recipe, as told to us by Iqbal, a treasured disciple of Rumi….

    Chamak taaray se maangi, Chaand se daagh-e-jigar maanga
    Uraai teergi thori si shab ki zulf-e-barham se

    Tarap bijli se paai, rooh se paakeezgi paai
    Haraarat li nafas haaye Maseeh e Ibn e Maryam se

    Zara si phir Raboobiyyat se shaan e bai niaazi li
    Malak se aajzi, uftaadgi taqdeer e shabnam se

    Phir inn ajzaa ko ghola chashma e haiwaan kay paani mein
    Murakkab ne “mohabbat” naam paaya arsh e azam se……

    [My next comment will be on the quote, the very special quote by Rumi, (not) pertaining to ideas of wrongdoings and right-doings…]

    P.S. Its great that you chose a subject of inspiration. We have been reading through novellas and stories on the effects of emotions, expectations, relations, attachments, infatuations, love (and otherwise).. Now we’d have a chance to look at every such thing in a deeper context of “cause”, through the wisdom of none else but awe-inspiring Rumi….

    Like

  2. “Out beyond ideas of wrongdoing and rightdoing, there is a field. I’ll meet you there.”

    Yes, most of the times, we tag anything and everything with a blunt and vivid ‘right’ or ‘wrong’. Yes, We do not give space.

    Especially, we observe people of sub-continent (and some other such countries) to be of such a kind, that they see in two colours only. Black and White. For them, a person is either angel or devil. If they like someone, they’d elevate him to a high stature, disregarding his weaknesses. If they do not like someone, they’d make sure to at least drag him to gates of hell.

    Branding of people, acts, intents and even places is frequently carried out.

    Result: We are not value-based societies. We are extreme-oriented societies.

    Result: We are judgmental. We cannot percieve someone to be in grey; it has to be pure digital logic, zero or one. Period.

    Result: Even after great accomplishments like nukes-in-hand, such societies and countries do not prosper. Even after having qualifications, such people’s biases and negativities do not die. Even after carrying out daily and occasional religious rituals, such communities do not actually follow religions, per se.

    A Hadees a Rasul (PBUH) goes like, “Muslim is the one, whose brother muslim is safe from his hands and tongue”. (Al Jami’ As-shee – Bukhari)

    Now recall a scene from history. A villager comes to Masjid e Nabwi, where Nabi e Kareem (PBUH) and Sahaaba (RA) are sitting. He enters the masjid and urinates there. Sahaaba (RA) run to catch hold of him; Prophet (PBUH) stops them and says, “let him be relieved first…”. The Prophet (PBUH) then called him over and said, “Any kind of urine or filth is not suitable for these masjids. Instead they are only for the remembrance of Allaah, the Prayer, and the recitation of the Qur’aan.” He (PBUH) then issued an order to a man from the people, who then came with a bucket of water, which he poured over the [effected] area [of the masjid]. (Sahee Al-Muslim)

    Now, imagine, today, if someone just enters a masjid with shoes on (what to talk of urinating), what do we expect our brethren to do to him?

    Nabi e Kareem (PBUH)’s dear-darling grand-sons (Hasnain RA), once taught an elder how to perform wuzu. The narrative is such a beautiful symbol of tableegh, that had we drawn important lessons form it and followed it, we’d be in much effective role-playing mode as ambassadors of Islam.

    Going with the quote, it is indeed a fortunate interaction between and among people if they are in an environment that is void of tags and ideas of wrongdoings and rightdoings.

    The effects of this wrong / right paradigm are broken relationships, misunderstandings, over expectations, apprehensions, depressions and all sorts of individual and social disorders.

    We need formal education at class-room level and also at adult-level, to understand these things and their effects, as one of my friends calls them: the “Directional Sciences”.

    Like

  3. Pingback: Rumi – Some thoughts by an ‘outsider’ – 1 | Madd o Jazar

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s